Pulsar BHP

Dodane: 05-03-2020 11:44
Pulsar BHP

Pulsar BHP

Jednym z zagadnień, które wchodzą w skład bezpieczeństwa i higieny pracy, jest ergonomia. Czym jednak jest ergonomia i czym się zajmuje? Według definicji ergonomia to po prostu nauka o pracy, a sama nazwa tej dziedziny pochodzi z greki. Ergonomia jest dyscypliną naukową, która zajmuje się przystosowaniem narzędzi, maszyn, środowiska oraz warunków pracy do anatomicznych oraz psychofizycznych możliwości człowieka. Mówiąc prościej, głównym zadaniem ergonomii jest dostosowanie wykorzystywanych narzędzi w pracy do potrzeb człowieka. Sama ergonomia jest nauką interdyscyplinarną, czyli korzysta z dorobku innych dziedzin naukowych. Głównym celem przyświecającym ergonomii jest polepszenie warunków pracy człowieka, między innymi poprzez dostosowanie tych warunków do możliwości pracownika oraz właściwy wybór osoby do wykonywania danego zawodu. Ergonomia ma także na celu jak najefektywniejsze wykonywanie pracy przy najmniejszym koszcie biologicznym. Tym, co łączy ergonomię i BHP jest odpowiednie dostosowanie warunków pracy.

Jednym z najistotniejszych obowiązków pracodawcy wobec pracowników jest zapewnienie odpowiednich warunków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy. Świadczenia związane z BHP można podzielić na kilka rodzajów. Przede wszystkim pracodawca ma obowiązek zapewnić odpowiednie środki ochrony, jeśli w miejscu pracy ma się do czynienia ze szkodliwymi czynnikami. Takimi środkami ochrony jest najczęściej odzież ochronna lub środki ochrony całego ciała. Innym świadczeniem wynikającym z przepisów BHP jest odzież i obuwie robocze, które jest wymagane w przypadku kiedy w pracy istnieje możliwość ubrudzenia lub uszkodzenia prywatnej odzieży pracownika. Jednak najczęściej spotykanym świadczeniem są szkolenia BHP pracowników, które są obowiązkowe w wielu miejscach pracy. Kolejnym przykładem świadczeń BHP są badania lekarskie, wymagane do wykonywania określonych zawodów. Firmy działające w branży BHP zajmują się przeprowadzaniem szkoleń oraz sprawdzaniem, czy w danym miejscu pracy spełnione są przepisy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy zawierają spis obowiązków pracodawcy wobec pracowników. Jest wiele świadczeń związanych z przepisami BHP, a jednym z nich jest zapewnienie odpowiednich środków ochronnych w miejscu pracy. Środki ochrony indywidualnej lub zbiorowej, które są rozumiane jako odzież ochronna lub środki ochrony wszystkich części ciała, są jednymi z ważniejszych świadczeń związanymi z bezpieczeństwem i higieną pracy. Odzież ochronna w miejscu pracy jest konieczna, kiedy w środowisku pracy występują szkodliwe substancje i nie ma możliwości neutralizacji szkodliwych czynników za pomocą ogólniejszych metod. Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikom odpowiedniej odzieży ochronnej. Odzież ochronna jest własnością pracodawcy, więc też w jego kwestii należy dbanie o jej czystość i higienę. W momencie kiedy pracodawca nie jest pewien swoich obowiązków, wynikających ze świadczeń BHP, może skontaktować się z odpowiednią firmą z branży BHP i zlecić wykonanie niezbędnego outsourcingu.

W wykonywaniu niektórych zawodów konieczne jest ukończenie szkolenia z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej. Ukończenie szkolenia z pierwszej pomocy jest także wymagane podczas brania udziału w kursie na prawo jazdy. Jedną z wielu usług oferowanych przez firmy, które działają w branży BHP, jest szkolenie z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej w wypadkach drogowych. Ten rodzaj szkolenia jest skierowany głównie do osób, których charakter pracy wymaga częstego przemieszczania się samochodami, pociągami lub innymi środkami komunikacji. Program szkolenia pierwszej pomocy w wypadkach drogowych zawiera wiele punktów, w tym zabezpieczanie miejsca wypadku, rozpoznawanie stanów zagrożenia życia, wyciąganie poszkodowanych z samochodu i wiele innych. Samo szkolenie trwa około pięciu godzin i jest prowadzone przez kwalifikowanych i doświadczonych ratowników. Przeprowadzane akcje ratunkowe są pokazywane na specjalnym sprzęcie do szkoleń pierwszej pomocy przedmedycznej, co pozwala na zastosowanie wiedzy teoretycznej w praktyce.

System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, w skrócie SZBHP, jest to system zarządzania organizacją oparty na konkretnej normie prawnej. Można wyróżnić aż czternaście podstawowych elementów systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Jednymi z tych elementów są: polityka bezpieczeństwa i higieny pracy, współudział pracowników, wymagania prawne, cele ogólne i szczegółowe. Ponadto do elementów SZBHP należą także struktura, odpowiedzialność i uprawnienia oraz szkolenie, świadomość, kompetencje i motywacja. Dalszymi elementami należącymi do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy są komunikacja wewnętrzna, dokumentacja systemu zarządzania, ocena ryzyka zawodowego, nadzór nad podwykonawcami oraz działania korygujące i zapobiegawcze. Ostatnimi trzema elementami systemu zarządzania BHP są kolejno monitorowanie aktywne i proaktywne BHP, audyty wewnętrzne i przegląd zarządzania. Istnieje więc czternaście elementów należących do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.